måndag 23 april 2012

PÅSK

I påskas vare storkalas här i Biskopsgården! Jag och Linn hade knytis hemma i lyan med Idas kollektiv på påskafton. På buffébordet fanns stekt wienerkörv, kokt färskpotatis, morotsbollar, rödbetssallad, tångkaviar, sojayoghurt-sås med dill och citron, avokadohalvor, scrambled tofu, hummus, bröd och kålrotslåda.

Men nuuu, våra kära läsare, är det dags att presentera vår första gästbloggare..... LINN, min kära kamrat och kombo:


Hallå kära veganer (och eventuella övriga läsare)! Ett utmärkt val av presentationsbild från Annas sida då rätten jag är i färd att presentera är lika läcker som mig på bilden. Nu förstår jag att era munnar börjar vattnas ordentligt så det är bäst att jag sätter igång med att presentera tillvägagångssättet för att skapa en finsk kålrotslåda! Det finska, alltså riktiga, namnet på denna rätt är lanttulaatikko och den förtärs av min familj till påsk, midsommar och jul. Antalet metoder är ungefär lika många som antalet finnar med matlagningsförmåga men en genomgående trend i min familj är att förutom kålrot också tillsätta morot.
Jag försöker att inte bli för långrandig och babblig (inte trovärdigt i ett finskt gästinlägg ju!) men måste berätta lite bakgrund. För min del var detta första gången jag skulle laga lanttu (smeknamn) så det kändes speciellt och pressen ökade ännu mer i och med att ett helt gäng skulle debutera i att överhuvudtaget äta det. Någon större recepthjälp från mer erfarna släktingar var inte att räkna med då det skulle vara djurfritt (ägg vettni). Svenska recepthemsidor erbjuder lanttu-recept men knappast några äggfria så jag fick snällt vända mig till Google Finland och translate. Och efter lite knåpande och tolkande av knasiga meningar hade jag mitt recept (från www.kotikokki.net)!

Det gick väldigt bra vill jag påstå! Jag blev himla tillfreds med resultatet och var riktigt stolt över mig själv. Övriga som deltog i middagen och gjorde smakdebut verkade gilla't de med!


Såhär gör vi:
1 kg kålrot
Jag minskade ner det något och lade alltså istället till två stora morötter
1 tsk salt
1 dl ströbröd + lite till garnering
3 msk mörk sirap (jag använde ljus och det gick också bra!)
2 dl sojamjölk
1-2 dl sojagrädde
Jag använde istället havremjölk och havregrädde, passande med sin sötare smak
Vitpeppar och muskotnöt

Skala kålroten och morötterna och skär upp i några bitar
Koka mjukt
Blanda ströbröd och växtmjölk och låt det stå så att ströbrödet sväller
Mixa kålrot och morötter i en köksassistent eller liknande
Blanda i växtmjölk+ströbrödsblandningen
Fyll på med önskad mängd grädde för lagom konsistens, jag körde med 1 dl
Häll i sirapen
Krydda med några nypor muskotnöt och vitpeppar
Bred ut smeten i en smord ugnsfast form och häll över ströbröd
Grädda i ugnen på 175 grader i 1-1,5 h, för min del 1 timme
NJUT!






Pözz Anna och Linn

1 kommentar:

Vyer från Nederhult sa...

Det var kul att läsa er blogg! Receptet på kålrotslådan är nästan som min mammas.